Έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στον αντίκτυπο της πανδημίας στις συνήθειες πληρωμής των ευρωπαίων καταναλωτών, καθώς η κρίση μας αναγκάζει να επανεξετάσουμε τί είναι ασφαλές και μας οδηγεί στην ψηφιακή ψηφιοποίηση γρηγορότερα από ποτέ.
Στο σχετικό άρθρο του Ecommerce Europe καταγράφονται ορισμένοι βασικοί, όσο και διαφορετικοί τρόποι πληρωμής από καταναλωτές σε σημαντικές αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη. Αυτές οι αγορές, παρέχουν ενδιαφέροντα παραδείγματα κατακερματισμένων καταναλωτικών συνηθειών σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά παρέχουν επίσης μια ενδιαφέρουσα εικόνα των διαφόρων τάσεων που διαμορφώνουν την ευρωπαϊκή αγορά πληρωμών λιανικής.
Τα δεδομένα εξήχθησαν από την έκθεση "Europe 2020 Ecommerce Region", που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο και υπογράφεται από τους φορείς Ecommerce Europe και EuroCommerce. Η έρευνα διεξήχθη το 2019, επομένως, απαιτείται περαιτέρω συζήτηση και ανάλυση για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος της κρίσης του νέου κορωνοϊού στις συνήθειες πληρωμής στην ΕΕ.
Η Γαλλία χαρακτηρίζεται από μια ισχυρή και συνεχή κυριαρχία των πιστωτικών καρτών, αφού το 80% του τζίρου στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2019 πραγματοποιήθηκε μέσω πιστωτικών καρτών. Με την αύξηση του ανώτατου ορίου για ανέπαφες πληρωμές στα καταστήματα κατά τη διάρκεια της κρίσης της πανδημίας, αυτή η κυριαρχία είναι πιθανό να συνεχιστεί.
Μια ενδιαφέρουσα τάση που θα πρέπει να παρακολουθείται είναι η αύξηση των διαδικτυακών πληρωμών μέσω τραπεζών, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 11% του κύκλου εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς η οδηγία PSD2 και άλλα δομικά στοιχεία που θα αναπτυχθούν τα επόμενα χρόνια, θα επηρεάσουν αυτό το μερίδιο.
Αγορές όπως η Ολλανδία επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από την ύπαρξη δημοφιλών εθνικών συστημάτων όπως το iDEAL. Οι στρατηγικές επιλογές αυτών των συστημάτων έχουν επιρροή στις καταναλωτικές συνήθειες και είναι πιο δύσκολο να αλλάξουν. Ως αποτέλεσμα, εγείρεται το ζήτημα των φιλόδοξων εθνικών στρατηγικών για τις πληρωμές, που πρέπει να συμβιβαστούν με τους στόχους της ευρωπαϊκής στρατηγικής.
Βορειότερα και εκτός ΕΕ, η Νορβηγία δίνει ένα ενδιαφέρον παράδειγμα ψηφιακών εθνικών λύσεων πληρωμών. Οι πιστωτικές κάρτες εξακολουθούν να είναι πολύ δημοφιλείς, αλλά η νορβηγική υπηρεσία έξυπνων πληρωμών Vipps αναπτύσσεται. Αυτή η λύση για πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων δημιουργήθηκε από την επιθυμία των τραπεζών της Νορβηγίας να συνεργαστούν με τους πελάτες στην ανάπτυξη μιας πλατφόρμας που είναι εύχρηστη, άμεση και καινοτόμος.
Τέλος, είναι άξιο προσοχής ότι σε ορισμένες αγορές (όπως και στην Ελλάδα) τα μετρητά παραμένουν σημαντικά, ακόμη και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Στην Ουγγαρία, για παράδειγμα, η αντικαταβολή αντιπροσωπεύει το 42% όλων των συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου.
Εν κατακλείδι, βλέπουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν "εθνικές" (ή περιφερειακές) συνήθειες στην ΕΕ όσον αφορά στις πληρωμές. Παράλληλα, βλέπουμε μια αναπτυσσόμενη αγορά για το διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο και την ισχυρή ζήτηση για ασφαλή, βολική και οικονομική πανευρωπαϊκή λύση (ή λύσεις) πληρωμών. Θα είναι ζωτικής σημασίας να αναλογιστούμε πώς αυτές οι διαφορετικές τάσεις θα μπορούσαν να συνδυαστούν για να προσφέρουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα στους εμπόρους και τους καταναλωτές.
Εικόνα: mohamed Hassan, Pixabay
Μοιραστείτε το άρθρο
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]