Οι επαγγελματίες του μάρκετινγκ βρίσκονται σε αναζήτηση της επόμενης μεγάλης πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης, κυρίως εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το TikTok σε ΗΠΑ και Ευρώπη.
Μεταξύ των μέχρι στιγμής "υποψηφίων" είναι το BeReal, το οποίο είχε εμφανίσει μεγάλη δυναμική πέρσι, αλλά ξεφούσκωσε. Σαν ένας ακόμη ισχυρός παίκτης εμφανίστηκε και το Lemon8, το οποίο όμως απέχει ακόμα πολύ από το να φτάσει στη δημοτικότητα του TikTok. Τέλος, ένα αουτσάιντερ που είχε βρεθει στο προσκήνιο είναι το Zigazoo.
Ακολουθούν οι βασικές τάσεις που παρακολουθούν οι marketers, όπως την κατέγραψε το insiderintelligence.
1. Προετοιμασία για την πιθανή απουσία του TikTok
Η Μοντάνα έγινε η πρώτη πολιτεία των ΗΠΑ που ψήφισε νομοθεσία που απαγορεύει πλήρως το TikTok, ενώ άλλες πολιτείες (καθώς και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση) θα μπορούσαν να ακολουθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση.
Ο μέσος χρήστης TikTok των ΗΠΑ ξοδεύει σχεδόν μία ώρα στην πλατφόρμα κάθε μέρα. Εάν αποκλειστεί η εφαρμογή, αυτή η ώρα πιθανότατα θα μεταφερθεί σε κάποια άλλη.
Σε πρόσφατη έρευνα, περίπου το 26% των χρηστών του TikTok στις ΗΠΑ λέει ότι θα μεταφερθεί στο Instagram Reels, ενώ ένα 21% λέει ότι θα στραφεί στα shorts του YouTube, σύμφωνα με έρευνα του Cowen.
Με δεδομένο ότι το 73,0% των χρηστών του TikTok στις ΗΠΑ είναι και στο Instagram, φαίνεται πως αυτό είναι ο πιο πιθανός αντικαταστάτης σε περίπτωση πλήρους απαγόρευσης του πρώτου.
Όμως, η απαγόρευση του TikTok δεν σημαίνει αυτόματα και έκρηξη χρηστών και χρήσης στο Instagram. Υπάρχει χώρος για έναν νέο παίκτη που θα μπορούσε να προσελκύσει αυτούς τους χρήστες.
2. Κανείς δεν θέλει να χάσει "το επόμενο TikTok"
Η χρήση του TikTok στις ΗΠΑ σχεδόν τριπλασιάστηκε μεταξύ 2019 και 2023. Οι έμποροι που δημιούργησαν παρουσία στην πλατφόρμα στο ξεκίνημά της είχαν ένα πλεονέκτημα, καθώς η ανάπτυξη του TikTok εκτινάχθηκε το 2020. Τώρα, οι έμποροι θέλουν παρουσία σε κάθε νέα πλατφόρμα, σε περίπτωση που κάποια από αυτές γίνει το επόμενο TikTok.
3. Οι χρήστες δεν εντυπωσιάζονται με την "παλιά φρουρά" των social media
Οι χρήστες ξοδεύουν λιγότερο χρόνο στο Facebook και το Twitter, ή τα εγκαταλείπουν εντελώς, σύμφωνα με το Ιnsider Ιntelligence. Εν τω μεταξύ, τα στοιχεία για τον χρόνο που δαπανάται για το Snapchat και το Instagram είναι ουσιαστικά στάσιμα.
Ειδικά οι νεότεροι χρήστες απομακρύνονται από την κοινωνική δικτύωση προς την κοινωνική ψυχαγωγία. Το TikTok είχε εκρηκτική ανάπτυξη εξαιτίας του ψυχαγωγικού του χαρακτήρα και το BeReal σημείωσε επιτυχία επειδή προσέφερε αυθεντικότητα.
Ακόμη και χωρίς απαγόρευση του TikTok, υπάρχει χώρος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να συνδεθούν φίλοι με αυθεντικό τρόπο. Η BeReal προσπάθησε να καλύψει αυτό το κενό, αλλά δεν κατάφερε να διατηρήσει μια σταθερή βάση χρηστών.
4. Η περίπτωση της BeReal
Η BeReal ήταν η έβδομη εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης με τις περισσότερες λήψεις στις ΗΠΑ πέρυσι, σύμφωνα με την Apptopia. Ωστόσο, η πλατφόρμα δεν έχει βρει έναν αποτελεσματικό τρόπο δημιουργίας εσόδων και οι χρήστες δεν θέλουν να αλληλεπιδρούν με brands στην πλατφόρμα. Ο αριθμός των καθημερινών χρηστών έχει μειωθεί κατά 61% από τον Οκτώβριο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία του Sensor Tower που ανέφεραν οι New York Times.
Οι έμποροι πρέπει να μάθουν από τις γκάφες της BeReal. «Αν θέλετε να μάθετε πού κατευθύνονται τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κοιτάξτε τη Gen Z και τις συμπεριφορές της», δήλωσε η αναλυτής τού Ιnsider Ιntelligence Debra Aho Williamson. «Η BeReal σημείωσε επιτυχία για έναν λόγο. Έδωσε στους Gen Zers αυτό που λαχταρούν: Έναν εύκολο και διασκεδαστικό τρόπο για να συνδεθούν με τους ανθρώπους και τις κοινότητες που έχουν σημασία για αυτούς. Στην πραγματικότητα, αυτή η τάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μάλλον επιταχύνεται. Πλατφόρμες που δίνουν έμφαση στα ενδιαφέροντα και τους θαυμαστές, όπως το Discord, το Reddit και το TikTok, έχουν δει αύξηση στη χρήση τους τον περασμένο χρόνο, ειδικά μεταξύ χρηστών της Gen Z», σημείωσε η Williamson.