Είναι γεγονός, και δεν χρειάζεται κάποια έρευνα παρά μόνο μια ερώτηση στους εφήβους που γνωρίζει ο καθένας μας, πως οι μικρότερες ηλικιακές ομάδες εγκαταλείπουν το Facebook. Κάποιοι, με βάση το παραπάνω γεγονός, έχουν σπεύσει να προαναγγείλουν το «θάνατο» του Facebook ως διαφημιστικό μέσο. Θα πεθάνει λοιπόν η διαφήμιση στο Facebook; Και πότε;
Για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση, θα πρέπει να εξετάσουμε με ποια κριτήρια θα πρέπει οι μάρκες να επιλέγουν ένα διαφημιστικό κανάλι.
Από την «Εισαγωγή στη διαφήμιση», τα κριτήρια με τα οποία ένα εμπορικό σήμα επιλέγει ένα διαφημιστικό κανάλι είναι:
- Πόσοι από τους πελάτες της μάρκας παρακολουθούν το κανάλι
- Το διαφημιστικό κόστος σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα του καναλιού, με άλλα λόγια, εάν το κανάλι βοηθά το εμπορικό σήμα να επιτύχει στόχους με προϋπολογισμό παρόμοιο ή χαμηλότερο από αυτόν σε άλλα κανάλια.
- Εάν το κανάλι επιτρέπει το είδος και τον τύπο των διαφημίσεων που απαιτεί η μάρκα για την επίτευξη των στόχων της (διαφήμιση κειμένου, εικόνας, video, συμπλήρωσης φόρμας, άμεσης αγοράς, κ.α)
- Αν οι άμεσοι ανταγωνιστές χρησιμοποιούν το κανάλι. Αν και δεν είναι το κυριότερο κριτήριο επιλογής, σίγουρα πρέπει να εξετάσουμε γιατί οι ανταγωνιστές μας το χρησιμοποιούν αλλά και να λάβουμε υπόψη μας πως το κοινό μας θα συνεχίσει να βλέπει αυτούς και όχι εμάς, αν αποφασίσουμε να διακόψουμε την διαφήμιση στο συγκεκριμένο μέσο.
- Οι δυνατότητες στόχευσης του καναλιού, με ποιους τρόπους δηλαδή μπορεί ο διαφημιζόμενος να επιλέξει τα χαρακτηριστικά όσων θα δούν την διαφήμισή του (πολύ στενά συνδεδεμένες με την αποτελεσματικότητα)
Ας δούμε τώρα πώς λειτουργεί το Facebook ως διαφημιστικό κανάλι σε σχέση με αυτά τα κριτήρια:
- Αριθμός χρηστών: αν και το Facebook χάνει έδαφος σε νεότερες ηλικίες, ο αριθμός των μηνιαίων χρηστών του δεν πέφτει (ένας λόγος είναι ότι οι μεγαλύτερες γενιές συμμετέχουν όλο και περισσότερο στο κοινωνικό αυτό μέσο).
Έτσι, για μια μάρκα που στοχεύει σε πελάτες όλων των ηλικιών, σίγουρα εξακολουθεί να έχει νόημα η χρήση του Facebook. Για ένα τοπικό εμπορικό σήμα, εξαρτάται από το πού βρίσκεται στον κόσμο και σε ποιους πελάτες στοχεύει.
Αλλά ακόμη και αν βρίσκεται σε μια χώρα της οποίας η νεότερη γενιά φεύγει, ας πούμε, προς το Snapchat και το Instagram, δεν θα ήταν σκόπιμο να καταργήσει την διαφήμιση στο Facebook, όσο η διαφημιστική απόδοση παραμένει θετική και όσο το μεγαλύτερο μέρος των υποψήφιων πελατών του εξακολουθεί και βρίσκεται στο Facebook.
Εξαίρεση θα ήταν μια εταιρεία με περιορισμένο προϋπολογισμό, όπου το κόστος ευκαιρίας μεταξύ Facebook και άλλων καναλιών επικοινωνίας είναι μεγάλο (άρα θα πρέπει να δώσει τα χρήματά της εκεί που έχουν την μεγαλύτερη απόδοση).
- Το διαφημιστικό κόστος και η αποτελεσματικότητα: Το διαφημιστικό κόστος του Facebook όσον αφορά τα κλικς, τις επισκέψεις στο site και τις πωλήσεις αυξάνεται με την πάροδο των ετών, εν μέρει επειδή όλο και περισσότερα εμπορικά σήματα θέλουν ένα κομμάτι από το διαφημιστικό του χώρο.
Παρόλα αυτά, παραμένει χαμηλότερο από τα άλλα κανάλια διαφήμισης, ειδικά εάν ένα εμπορικό σήμα εκτελεί εκστρατείες για περισσότερο από ένα μήνα και με ημερήσιο προϋπολογισμό 10+ ευρώ (αυτοί οι αριθμοί ισχύουν για διαφήμιση στην Ελλάδα και είναι από την εμπειρία μας σε περισσότερους από 100 διαφημιστικούς λογαριασμούς). Όσο η αποδοτικότητα και η απόδοση της επένδυσης στο Facebook παραμένουν υψηλότερες από εκείνες των άλλων καναλιών, οι εταιρείες φυσικά και θα συνεχίσουν να το χρησιμοποιούν.
- Δυνατότητες στόχευσης: Το Facebook είναι αναμφισβήτητα ο βασιλιάς και μέχρι στιγμής κανένα άλλο διαφημιστικό κανάλι δεν φαίνεται να πλησιάζει με τις δυνατότητες στόχευσης του. Αυτό το κριτήριο, δεδομένου ότι σχετίζεται τόσο στενά με την αποτελεσματικότητα, θα διατηρήσει το Facebook στον κατάλογο αγαπημένων καναλιών διαφήμισης για τους διαφημιζόμενους.
- Παρόμοια με τη στόχευση, το Facebook έχει αποδειχθεί πολύ «ικανό» στην δημιουργία νέων διαφημιστικών εργαλείων, ενώ τα άλλα κανάλια υιοθετούν τα πρότυπά του.
- Ανταγωνισμός: με την πιθανή εξαίρεση των εμπορικών σημάτων που απευθύνονται σε άτομα ηλικίας 13 έως 18 ετών, όλες οι άλλες μάρκες θα διαπιστώσουν ότι οι ανταγωνιστές τους διαφημίζουν στο Facebook, απλώς και μόνο επειδή εκεί υπάρχει το μεγαλύτερο μέρος των πιθανών πελατών τους.
Με βάση τα παραπάνω, δεν προβλέπουμε, ούτε κάποια ξαφνική, αλλά ούτε και μια βραχυπρόθεσμη πτώση για το Facebook ως διαφημιστικό εργαλείο για τα εμπορικά σήματα, αντίθετα πιστεύουμε πως οι «Κασσάνδρες» θα διαψευστούν.
Αναδημοσίευση από το justonline.gr.
[social_share googleplus="no" linkedin="yes" whatsapp="no" viber="no"]