Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του αποτελεσματικού σχεδιασμού είναι ένα σαφές user inteface. Όλα τα στοιχεία πρέπει να είναι καλά ισορροπημένα και τοποθετημένα αρμονικά, ώστε οι χρήστες να μπορούν εύκολα να αντιλαμβάνονται τις πληροφορίες στην οθόνη και να αλληλεπιδρούν με ευκολία.
Για να δημιουργήσουν μια αποτελεσματική σύνθεση σχεδιασμού, οι επαγγελματίες εφαρμόζουν διάφορες τεχνικές και μεθόδους από την επιστήμη της τέχνης καθώς και βασικές μαθηματικές θεωρίες.
Ένα πολύ βασικό εργαλείο που βοηθά στην κατασκευή ευχάριστων συνθέσεων σχεδιασμού είναι ένα μαθηματικό πρότυπο που ονομάζεται χρυσή αναλογία. Στο άρθρο αυτό θα καθορίσουμε την ουσία αυτής της τεχνικής και θα δούμε πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σχεδιασμό.
Ποια είναι η χρυσή αναλογία;
Τα πάντα στον κόσμο ρέπουν στην αρμονία και την ισορροπία. Ακόμη και η μητέρα φύση φέρνει τα πράγματα σε φόρμες κοντά στο τέλειο. Οι άνθρωποι απολαμβάνουν όλα όσα έχουν φυσική υφή και στοχεύουν στην εφαρμογή αυτών των προτύπων και μορφών στα δημιουργήματα τους.
Επιδιώκοντας να ανακαλύψουν τα μυστικά της δημιουργίας, οι μαθηματικοί υπολόγισαν έναν τύπο που εμφανίζεται στα περισσότερα πράγματα στη Γη.
Η χρυσή αναλογία είναι μια μαθηματική αναλογία μεταξύ στοιχείων με διαφορετικά μεγέθη που πιστεύεται ότι έχει το πιο ευχάριστο αισθητικό αποτέλεσμα για τα ανθρώπινα μάτια. Ο χρυσή αναλογία ισούται με 1:1.618.
Πώς ακριβώς υπολογίζεται η τέλεια συμμετρία; Πρώτον, πρέπει να υπολογίσετε το μήκος του μικρού στοιχείου. Στη συνέχεια, πολλαπλασιάστε το με το 1.618 και το αποτέλεσμα θα είναι το τέλειο μήκος του μεγαλύτερου στοιχείου.
Η χρυσή αναλογία θεωρείται ότι υπάρχει για περισσότερα από 4000 χρόνια. Οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η πλειοψηφία των αρχαίων κτιρίων, καθώς και διάσημα έργα τέχνης, υπακούουν σε αυτή τη χρυσή αναλογία.
Ο Leonardo Da Vinci και ο Salvador Dali ήταν οπαδοί της θεωρίας των χρυσών αναλογιών και τη χρησιμοποίησαν ως βασικό εργαλείο για τα εκπληκτικά έργα τέχνης τους. Σήμερα η χρυσή αναλογία εφαρμόζεται σε διάφορους τομείς, όπως η αρχιτεκτονική, η τέχνη, η φωτογραφία και ο σχεδιασμός.
Η χρυσή αναλογία στο σχεδιασμό
Μια αποτελεσματική σύνθεση είναι βασικό κομμάτι του σχεδιασμού. Όλα τα στοιχεία πρέπει να συνεργαστούν για να μεγιστοποιήσουν την ευχάριστη εμπειρία. Επιπλέον, κάθε ξεχωριστό στοιχείο, ακόμη και το μικρό, όπως μια εικόνα, πρέπει να δημιουργηθεί αρμονικά.
Η χρυσή σχέση έχει θετική επίδραση στην οπτική αντίληψη, και πολλοί σχεδιαστές γραφικών και UI το εφαρμόζουν στη ροή εργασίας τους.
Οι σχεδιαστές γραφικών είναι πιο συνηθισμένοι στη εφαρμογή της θεωρίας αυτής. Στις σχολές καλών τεχνών και σχεδίου συχνά εξηγούν τη θεωρία της χρυσής αναλογίας για να βοηθήσουν τους μαθητές να καταλάβουν πώς να εργαστούν με αναλογίες.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί σχεδιαστές εφαρμόζουν αυτό το εργαλείο, ειδικά για τα μικρά αλλά ουσιαστικά σχεδιαστικά στοιχεία όπως το λογότυπο.
Το λογότυπο και τα εικονίδια απαιτούν μεγάλη προσοχή στις λεπτομέρειες. Η χρυσή αναλογία επιτρέπει τη δημιουργία απεικονίσεων όπου κάθε στοιχείο τοποθετείται στη κατάλληλη αναλογία δένοντας αρμονικά με τα υπόλοιπα.
Επιπλέον, ο σχεδιασμός των λογοτύπων που είναι το βασικό στοιχείο στο σχεδιασμό ενός brand, οι σχεδιαστές προσπαθούν να το παρουσιάσουν με τον πιο συναρπαστικό τρόπο. Η χρυσή αναλογία μπορεί να προσθέσει αισθητική υπεραξία σε ένα λογότυπο και να αυξήσει τη δημοτικότητα του brand.
Το user interface πρέπει να έχει μια σαφή οπτική παρουσίαση των στοιχείων, ώστε οι χρήστες να μπορούν να το βλέπουν χωρίς προβλήματα.
Η χρυσή αναλογία εφαρμόζεται συχνά για να τοποθετούνται αποτελεσματικά τα στοιχεία της UI. Πρώτα απ΄όλα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο στάδιο του wireframing.
Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να σχεδιάσετε τη δομή την διάταξη και το μέγεθος των στοιχείων στο user interface σύμφωνα με τη χρυσή αναλογία.
Επιπλέον, το σχέδιο βασισμένο σε αυτή μπορεί να βοηθήσει τους επαγγελματίες να δημιουργήσουν εικόνες για το σχεδιασμό ιστοσελίδων έτσι ώστε να διασφαλίσουν ότι η σύνθεση τους παραμένει ισορροπημένη.
Πώς η χρυσή αναλογία βελτιώνει το σχεδιασμό του UI;
Οι μαθηματικοί υπολογισμοί μπορεί να φαίνονται βαρετοί και χρονοβόροι, οπότε μπορεί να προκύψει ένα ερώτημα αν αξίζει την προσπάθεια. Ας δούμε πως μπορούν αυτοί να συνεισφέρουν στο σχεδιασμό.
Οι σχεδιαστές αντιμετωπίζουν το πρόβλημα όπου ένα προϊόν αποτελείται από διάφορα ζωτικά και αναντικατάστατα στοιχεία. Για να ενώσετε όλα τα στοιχεία σε μια ευχάριστη σύνθεση, μπορεί να εφαρμοστεί η χρυσή αναλογία.
Διατάξτε τα διαφορετικά τμήματα χρησιμοποιώντας αναλογία 1:1.618 και τοποθετήστε το περιεχόμενο στους τομείς ανάλογα με τη σημασία τους. Μια τέτοια σύνθεση περιεχομένου βελτιστοποιεί την αντίληψη των χρήστη .
Αποτελεσματική οπτική ιεράρχηση.
Μιλώντας για την οργάνωση του περιεχομένου, δεν μπορούμε να ξεχνάμε την οπτική ιεράρχηση, μια τεχνική αποδοτικής δόμησης των συστατικών του περιεχομένου. Συνδυάζοντας τις αρχές αυτών των δύο τεχνικών, οι σχεδιαστές μεγιστοποιούν τις πιθανότητες να δημιουργήσουν ένα αποτελεσματικό σχεδιασμό.
Αποτελεσματική τυπογραφία
Για να δημιουργηθεί αποτελεσματική τυπογραφία, οι σχεδιαστές πρέπει να χωρίσουν το περιεχόμενο σε διαφορετικά επίπεδα. Περιλαμβάνουν συνήθως διάφορα είδη συμπεριλαμβανομένων κεφαλίδων, υποδιαιρέσεων, αντιγράφων σώματος, λεζάντας κ.λπ.
Χρησιμοποιώντας τη χρυσή αναλογία μπορούν να καθορίσουν γρήγορα μια κατάλληλη αναλογία μεταξύ των τυπογραφικών επιπέδων. Για παράδειγμα, μπορεί να επιλεγεί ένα συγκεκριμένο μέγεθος για την κεφαλίδα και στη συνέχεια να διαιρεθεί με 1.618. Το αποτέλεσμα αποδίδει το καταλληλότερο μέγεθος για τους υποτομείς.
Ευχάριστη πρώτη εντύπωση
Όταν οι χρήστες δοκιμάζουν ένα προϊόν για πρώτη φορά, ανιχνεύουν τη διεπαφή χρήστη για να καταλάβουν αν τους αρέσει ή όχι. Βασική αρχή της ψυχολογίας δηλώνει ότι οι άνθρωποι αποφασίζουν αν τους αρέσει κάτι ή όχι μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα .
Αυτή η αντίδραση πηγαίνει γρηγορότερα από τη συνείδησή μας, έτσι δεν το συνειδητοποιούμε. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι ζωτικής σημασίας η πρώτη εντύπωση ενός προϊόντος να είναι ευχάριστη.
Ο σχεδιασμός που δημιουργείται με τη χρήση του χρυσής αναλογίας έχει θετική επίδραση στους χρήστες και στην οπτική τους αντίληψη και πρέπει λειτουργεί από την πρώτη ματιά.
Σωστή χρήση του λευκού χώρου
Ο λευκός χώρος είναι η περιοχή μεταξύ στοιχείων σε μια σύνθεση σχεδιασμού. Οι σχεδιαστές πρέπει πάντα να ενδιαφέρονται για την ποσότητα του λευκού χώρου στο UI, καθώς η ενότητα της σύνθεσης βασίζεται σε αυτό.
Η χρυσή αναλογία μπορεί να εφαρμοστεί διαμορφώνοντας την απόσταση ευκολότερα και ταχύτερα. Εφαρμόζοντας τις χρυσές αναλογίες θα μπορείτε να ορίσετε το σωστό λευκό χώρο ο οποίος θα κάνει το σχεδιασμό πιο λειτουργικό.
Ο σχεδιασμός πρέπει να είναι βασισμένος τη ¨φυσική¨ ισορροπία. Η καλά δομημένη διάταξη είναι ένα από τα βασικά μέρη του ισχυρού UI. Η χρυσή αναλογία φέρνει την αρμονία στο σχεδιασμό και κάνει το προϊόν ευχάριστο για τους χρήστες.
Μην φοβάστε αυτή τη μαθηματική φόρμουλα. Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαίνεται. Ακόμη περισσότερο, που η χρυσή αυτή αναλογία μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία φιλικών προς το χρήστη ψηφιακών προϊόντων που θα συνδυάζουν χρησιμότητα και αισθητική.
Πηγή:uxplanet