Όσοι δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου γνωρίζουν πολύ καλά ότι το δυσκολότερο κομμάτι του συγκεκριμένου κλάδου δεν είναι άλλο από τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, ή το supply chain, αν προτιμάτε την αγγλική ορολογία. Και κατά την προσωπική μου άποψη, δεν υπάρχει τομέας του ηλεκτρονικού εμπορίου όπου η διαχείριση του supply chain είναι πιο δύσκολη από αυτόν του quick commerce. Και γι’ αυτό είναι και από τους τομείς όπου είναι δύσκολο να επιβιώσει μία startup.
Είχα αυτή τη σκέψη όταν άρχισα να βλέπω στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης posts για μία καινούρια εταιρεία quick commerce. Και αναρωτιόμουν πόσο δύσκολο είναι να καταφέρει να παραμείνει ανταγωνιστική. Σαφώς και χρειάζονται κεφάλαια, αλλά στην προκειμένη περίπτωση το κλειδί είναι η διαφοροποίηση. Αλλά για να διαφοροποιηθείς, θα πρέπει να αλλάξεις τα δεδομένα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Και αυτό δεν είναι εύκολο.
Οι περισσότεροι νέοι «παίκτες» σκέφτονται ότι μπορούν να προσφέρουν καλύτερες τιμές. Αλλά αυτό είναι πρακτικά αδύνατο, δεδομένου ότι έχει επιπλέον μεταφορικά κόστη. Δεν έχεις βέβαια κόστη που συνδυάζονται με ένα φυσικό κατάστημα, αλλά έχεις dark store και γενικότερα δεν έχεις τη διαπραγματευτική δύναμη ενός μεγάλου super market, για να πάρεις καλύτερες τιμές από τους προμηθευτές. Αν συνεργαστείς με μεγάλο super market, προφανώς θα πρέπει να βάλεις κάτι "από πάνω" προκειμένου να επιβιώσεις.
Άλλοι νέοι «παίκτες» προσπαθούν να προσφέρουν καλύτερους χρόνους παράδοσης. Το στοίχημα των 15 λεπτών είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθεί και στο τέλος γυρίζει μπούμερανγκ. Τα 30 λεπτά είναι πολύ πιο εφικτός στόχος, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να έχεις ρυθμίσει στο τέλειο την αλυσίδα που περιλαμβάνει από την προμήθεια των προϊόντων μέχρι την παράδοσή τους. Επιπλέον, πρέπει να έχεις όλα τα δεδομένα εκείνα που θα σου επιτρέψουν να προβλέπεις με σχετική ακρίβεια πόσους διανομείς θα χρειάζεσαι ανά πάσα στιγμή της ημέρας. Εξαιρετικά δύσκολη άσκηση και αυτή.
Γενικώς, είναι μία εξαιρετικά δύσκολη άσκηση το quick commerce και παρόλο που θεωρώ ότι υπάρχει πάντα χώρος για έναν νέο «παίκτη», είναι από τους τομείς όπου θέλει μεγάλη προσοχή. Και πάρα πολλή μεγάλη προσπάθεια προκειμένου το εγχείρημα να βγει. Και δεν είναι τυχαίο ότι είναι από τους τομείς όπου τα ποσοστά αποτυχίας κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα.