Ένα από τα συνηθισμένα λάθη που γίνονται από υποψήφιους ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών καταστημάτων, είναι η άγνοια του κόστους διαχείρισης και λειτουργίας ενός e-shop. Σίγουρα, εφόσον κάποιος δεν έχει ανοίξει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, δεν μπορεί να γνωρίζει τα πάντα, όμως υπάρχουν κάποια βασικά κόστη, τα οποία ισχύουν ακόμα και για τα φυσικά καταστήματα.
Κατ' αρχήν, υπάρχουν τα προφανή κόστη, όπως η κατασκευή και φιλοξενία ενός e-shop, τα οποία όμως πάνω - κάτω μπορεί κάποιος να τα γνωρίζει πριν καν ξεκινήσει, έχοντας πάρει τις ανάλογες προσφορές γι αυτά.
Ποιά είναι όμως τα κόστη που θα παίξουν μεγάλο ρόλο και που συνήθως δε λαμβάνονται υπόψη σοβαρά;
1. Το κόστος για να γίνει η πώληση!
Εν προκειμένω, μιλάμε κυρίως για το μάρκετινγκ, είτε πρόκειται για social, είτε adwords, είτε πρόκειται για συμμετοχή σε ένα marketplace, όπως το Skroutz ή το Shopflix, είτε για τις αποστολές newsletter.
2. Τα κόστη των μεταφορικών και των πληρωμών
Στους τρόπους πληρωμής υπάρχει μια επιβάρυνση, όπως στις κάρτες ή το Paypal, όμως, υπάρχει και το κόστος της αντικαταβολής, ένας τρόπος πληρωμής που ζει και βασιλεύει στην Ελλάδα... Και ενώ δεν φαίνονται σημαντικά τα κόστη αυτά, στο σύνολό τους αυξάνουν το κόστος πώλησης των προϊόντων και στην ουσία μειώνουν το κέρδος.
Τα μεταφορικά είναι επίσης ένα σοβαρό θέμα, ειδικά για αποστολές εκτός Αττικής, όπου και τα κόστη ανεβαίνουν αλλά και οι χρόνοι είναι μεγαλύτεροι. Επιπλέον, εκεί κρύβεται και ένα σοβαρό πρόβλημα με τις αρνήσεις παραλαβής, που διπλασιάζουν τα μεταφορικά (αποστολή και επιστροφή) και είναι περίπου το 2% στο σύνολο των παραγγελιών.
3. Κόστη συσκευασίας και τιμολόγησης
Και εδώ πολλές φορές δεν δίνεται η δέουσα σημασία, αλλά μπορούν να κρύβονται διάφορα κόστη όπως χαρτοσυσκευασίες, ταινίες, σακούλες και σχετικά είδη (εκτός από το εργατικό κόστος, το οποίο συχνά το "επωμίζεται" ο ίδιος ο επιχειρηματίας) αλλά φυσικά και το κόστος των λογιστικών, είτε πρόκειται για μια ταμειακή μηχανή και τα αναλώσιμά της, είτε κάποιο λογιστικό πακέτο τιμολόγησης, με ετήσια συνδρομή.
Υπάρχουν αρκετά ακόμη "κρυφά κόστη" που δεν αναφέρονται εδώ, όμως το πρώτο διάστημα, κατά πάσα πιθανότητα, μια μικρή επιχείρηση δε θα έρθει αντιμέτωπη με αυτά.
Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω κόστη, θα πρέπει να καταλήξουμε σε ένα καθαρό ποσοστό κέρδους, από το οποίο θα πρέπει να αφαιρέσουμε και το φόρο εισοδήματος, που συνήθως είναι κάπου στο 20% με 30%. Επίσης, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι στην πρώτη χρήση έχουμε και την προκαταβολή φόρου 55% για την επόμενη χρήση, αλλά και το τέλος επιτηδεύματος, εάν το κατάστημά μας είναι η μοναδική μας επιχείρηση, οπότε και αφορά αυτή την δραστηριότητα.
Εφόσον συνυπολογίσουμε τα παραπάνω, θα έχουμε μια καλή εικόνα για το καθαρό μας κέρδος. Εάν αυτό είναι ικανοποιητικό και καλύπτει τις ανάγκες και τα σχέδιά μας, τότε η δημιουργία τού ηλεκτρονικού καταστήματος φαίνεται μια καλή ιδέα.
Όμως, υπάρχουν ακόμα 2 σημαντικοί παράγοντες που θα παίξουν επίσης πολύ σημαντικό ρόλο στην τελική απόφαση:
1. Προμηθευτές και τιμές.
2. Απόθεμα και διαθεσιμότητα.
Εφόσον μία από αυτές τις δύο προϋποθέσεις δεν ικανοποιεί, τότε μάλλον δεν είναι καλή η απόφαση να ξεκινήσετε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα!
Η εποχή τού dropshipping έχει τελειώσει εδώ και καιρό και πλέον το μόνο που καταφέρνει κανείς με αυτή τη μέθοδο, είναι να βγάζει έναν μικρό μισθό, γιατί τα κέρδη είναι ελάχιστα, αφού το περιθώριο είναι ελάχιστο και απαιτείται ένας τεράστιος αριθμός πωλήσεων, ώστε να μείνει ένα ικανοποιητικό ποσό στο τέλος της ημέρας.
Επομένως, με τα σημερινά δεδομένα και με έναν γίγαντα που ονομάζεται TEMU να έχει βάλει ήδη το ένα του πόδι στην ελληνική αγορά, με πολύ χαμηλές τιμές και εμπόρευμα που έρχεται απευθείας από τα εργοστάσια της Κίνας, χωρίς μεσάζοντες, είναι πολύ δύσκολο οποιοδήποτε άλλο μοντέλο να λειτουργήσει, εάν οι παραπάνω δύο προϋποθέσεις δεν ισχύουν.
1. Απόθεμα και διαθεσιμότητα
Είναι πολύ σοβαρό θέμα, γιατί συνήθως τα μικρά καταστήματα αυτό που μπορούν να καταφέρουν καλύτερα από κάποιο μεγαλύτερο ή αλυσίδα, είναι όχι η χαμηλή τιμή, αλλά η διαθεσιμότητα σε συγκεκριμένα είδη. Δηλαδή, το να έχει ένα προϊόν ετοιμοπαράδοτο στο κατάστημα ή στην αποθήκη του, ώστε να εξυπηρετήσει τους πελάτες άμεσα.
Επιπλέον, θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί υπηρεσίες όπως αυτή του skroutz με εξπρές παράδοση μέσα στην ίδια ή την επόμενη ημέρα και έτσι να κρατήσει την πελατεία και να έχει μια καλή φήμη στην εξυπηρέτηση. Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει ένα κατάστημα το οποίο να έχει διαθέσιμο απόθεμα και να σωστή ενημέρωση για τη διαθεσιμότητα.
Είναι βέβαια ένα υβριδικό μοντέλο, το οποίο αφορά φυσικά καταστήματα που εξυπηρετούν ήδη την τοπική αγορά. Έτσι, έχοντας ήδη τις υποδομές ενός μικρού ή μεσαίου συνοικιακού καταστήματος ή ακόμα και μιας αποθήκης μπορεί να εξυπηρετήσει και τις online πωλήσεις.
Εάν βέβαια μιλάμε για μεγαλύτερη επιχείρηση, που ίσως έχει 2 ή και 3 καταστήματα σε διαφορετικές περιοχές με απόθεμα, τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα. Και τότε, σίγουρα και η δεύτερη προϋπόθεση που λέγεται "τιμή" παίζει επίσης μεγαλο ρόλο.
2. Προμηθευτές και τιμή
Η προϋπόθεση της χαμηλής τιμής, σίγουρα παίζει το μεγαλύτερο ρόλο, ειδικά σε δύσκολες εποχές, όπου ο κόσμος κάνει τις αγορές του κοιτώντας πάντα το συμφέρον του.
Η τιμή αγοράς από τον προμηθευτή θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το περιθώριο κέρδους, αφού φυσικά έχουμε ορίσει τα βασικά λειτουργικά μας έξοδα. Γιατί τα έξοδα είναι συγκεκριμένα και μπορούν να συμπιεστούν ως ένα συγκεκριμένο σημείο, όταν όμως η τιμή αγοράς δεν αφήνει ικανοποιητικά περιθώρια, τοτε είναι ανώφελο να προχωράμε σε πώληση.
Στη διαμόρφωση των τιμών θα παίξουν ρόλο οι ποσότητες αγοράς από τον προμηθευτή. Βέβαια, οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν τη δυνατότητα αγοράς μεγάλων ποσοτήτων, όμως υπάρχουν πάντα και οι συνεργασίες σε ομαδικές αγορές, γιατί φυσικά, το να αγοράζει κανείς μόνο για ένα κατάστημα είναι τελείως διαφορετικό από το να αγοράζει για 3 και για 4 καταστήματα.
Δηλαδή καταστήματα από τον ίδιο κλάδο που μπορούν να συνεργαστούν στις προμήθειες για να ανεβάσουν σημαντικά τις ποσότητες και να πετύχουν καλυτερες τιμες, τα οποία όμως πρέπει να έχουν μια κοινή πολιτική τιμής, ώστε να μην έρθουν σε αντιπαράθεση μεταξύ τους.
Αυτή βέβαια, είναι μια τακτική που απαιτεί χρήματα, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψιν και το κόστος αποθήκευσης που και αυτό είναι σημαντικό, αν και πολλές φορές παραβλέπεται.
Έχοντας λοιπόν βρει λύση για τα 2 παραπάνω, δηλαδή, απόθεμα και τιμή, μπορούμε στην πορεία να επεκτείνουμε την προϊοντική μας γκάμα στο ηλεκτρονικό μας κατάστημα και με προϊοντα dropshipping συμπληρωματικά, ώστε να ανεβάσουμε την κίνηση, αλλά και την προβολή μας στην αναζήτηση, να γεμίσουμε τις σελίδες κατηγοριών με προϊόντα και να φτιάξουμε και προτάσεις με συνδυασμούς προϊοντων.
του Φ. Κουρμαδά, CEO CS-Cart Hellas