Είναι η τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου και ήρθε αυτή η ώρα! Ήρθε η ώρα για το Black Friday, τη «Μαύρη Παρασκευή» που μόνο «μαύρη» δεν είναι για τις εταιρείες λιανικής πώλησης - και όχι μόνο. Δεδομένου ότι πλέον ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν εκπτώσεις και προσφορές αυτές τις ημέρες.
Προφανώς και δεν είναι μόνο μία ημέρα, αλλά ένας ολόκληρος μήνας, καθώς οι προσφορές ξεκινούν από τις αρχές Νοεμβρίου αν και φέτος είχα την αίσθηση ότι η όλη διαδικασία ξεκίνησε λίγο πιο αργά.
Βέβαια, αυτό που ιντριγκάρει περισσότερο, είναι πως ένα αμερικανικό έθιμο έχει αλλάξει τις ελληνικές συνήθειες. Γιατί το Black Friday είναι κάτι που δημιούργησαν οι αμερικανικές εταιρείες λιανικής πώλησης, προκειμένου να «ξεστοκάρουν» πριν τα Χριστούγεννα και τα δώρα των Χριστουγέννων.
Στην Ελλάδα, φτάσαμε στο σημείο να καταργήσουμε τις παραδοσιακές εκπτώσεις του φθινοπώρου, συν ότι πλέον πολλοί καταναλωτές -ελεώ και πληθωριστικών πιέσεων- κάνουν την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου και τις αγορές των δώρων που θα κάνουν τα Χριστούγεννα!
Δεν ξέρω αν έχει νόημα να γίνονται τόσο μεγάλες εκπτώσεις λίγο πριν τα Χριστούγεννα - όσοι κάνουν. Αλλά αφού το συνηθίσαμε, τώρα είναι λίγο δύσκολο να το «κόψουμε». Από την άλλη πλευρά, θα συνεχίσω να υποστηρίζω ότι αφού μιλάμε για εκπτώσεις Black Friday, ας είναι εκπτώσεις Black Friday. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι κάθε κατάστημα και αλυσίδα λιανικής που σέβεται τον εαυτό της και θέλει να... τιμά το Black Friday, θα πρέπει να διαφημίζει μόνο εκείνα τα προϊόντα και υπηρεσίες στα οποία πραγματικά ρίχνει πολύ τις τιμές, κοντά στο κόστος. Γιατί αυτό είναι το Black Friday. Τιμές τόσο χαμηλές, που το κατάστημα οριακά να μπαίνει «μέσα» - ή στο «μαύρο», όπως είναι ο όρος που χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί για τις ζημιές.
Βέβαια, δεν νομίζω ότι σκέφτονται έτσι οι αλυσίδες και οι εταιρείες λιανικής. Το Black Friday έχει εξελιχθεί σε μία ευκαιρία για μεγάλο όγκο πωλήσεων. Για να γίνουν καλοί τζίροι και να κινηθεί λίγο η αγορά. Και βλέπουμε μετά τι θα κάνουμε τα Χριστούγεννα.
Όμως, με το Black Friday και τα Χριστούγεννα τόσο κοντά, καταλήγουμε στο ότι το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς είναι δυσανάλογα μεγαλύτερο όσον αφορά στις καταναλωτικές δαπάνες. Κάτι που απαιτεί καλύτερη διαχείριση από πλευράς εταιρικών εξόδων στο υπόλοιπο της χρονιάς. Και εκεί είναι που ελάχιστοι δίνουν έμφαση. Και μάλλον θα πρέπει να αρχίσουν να το κάνουν.