Οι προβλέψεις ποτέ δεν είναι εύκολες. Τις συνηθίζουμε μεν στην αρχή της εκάστοτε χρονιάς, αλλά συνήθως κατά τη διάρκεια του έτους υπάρχουν εκπλήξεις. Είτε αρνητικές, είτε θετικές.
Για παράδειγμα, στις αρχές του 2020 αν υποστήριζε κανείς ότι μέσα στην επόμενη διετία θα είχαμε περάσει μήνες «καραντίνας» και το ηλεκτρονικό εμπόριο θα «εκτοξευόταν», πολύ απλά γιατί δεν θα υπάρχουν πολλές επιλογές για την αγορά προϊόντων, μάλλον θα τον χαρακτήριζαν τρελό.
Το 2024 δύσκολα θα έχει κορωνοϊό. Θα έχει, όμως, δύο μεγάλες πολεμικές συγκρούσεις στην ευρύτερη περιοχή. Και σίγουρα η κατάσταση δεν θα είναι διόλου απλή όσον αφορά τις πληθωριστικές πιέσεις, λόγω ακριβώς αυτών των εξελίξεων. Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα φαίνεται να οδηγεί σε αύξηση των τιμών των μεταφορικών και αυτή είναι βέβαιο ότι θα μεταφερθεί και στο κόστος των προϊόντων. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην καταναλωτική συμπεριφορά.
Η υπάρχουσα εκτίμηση είναι ότι οι καταναλωτές θα είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με το θέμα των τιμών. Όμως, η χαμηλή τιμή δεν θα είναι το μοναδικό κριτήριο επιλογής. Αλλά θα λαμβάνουν υπόψη και τη συνολική εμπειρία. Τι σημαίνει αυτό; Πως δε φτάνει να προσφέρεις τη χαμηλότερη τιμή, αλλά θα πρέπει το κατάστημά σου να ολοκληρώνει την παραγγελία στο χρόνο που έχει υποσχεθεί, όπως και να δίνει επιλογές στον πελάτη, τόσο όσον αφορά τις μεθόδους και τις ευκολίες πληρωμής, όσο και αναφορικά με τους τρόπους παράδοσης.
Το 2024 θα είναι μία χρονιά που θα δούμε ευρύτερη χρήση των υπηρεσιών Βuy Νow Pay Later και γενικότερα των ευκολιών πληρωμής. Μπορεί να μην είναι μόνο BNPL, αλλά κάποιος άλλος τρόπος που θα διευκολύνει τον καταναλωτή να κάνει πιο εύκολα την αγορά τους.
Στον τομέα των παραδόσεων, το 2023 ήταν η χρονιά που μάθαμε... τί εστί smart locker και το 2024 θα δούμε τη χρήση τους να «εκτοξεύεται». Η ευκολία που προσφέρουν, σε συνδυασμό με τα πολυάριθμα παράπονα για τις εταιρείες ταχυμεταφορών και την αδυναμία -σε πολλές περιπτώσεις- όσον αφορά στη συνεννόηση, σχετικά με το πότε θα γίνει η παράδοση, θα έχουν ως αποτέλεσμα την άνοδο της χρήσης τους.
Τέλος, το 2024 μάλλον θα δούμε να προχωρά περαιτέρω η «εκκαθάριση» του τοπίου όσον αφορά στον τομέα των παραγγελιών εστίασης και γενικότερα του quick commerce. Είναι προφανές ότι η ελληνική αγορά δεν μπορεί να σηκώσει πάνω από 3-4 «παίκτες» και ήδη έχουμε πλησιάσει πολύ τον συγκεκριμένο αριθμό. Και μάλλον μέχρι το τέλος 2024 θα τον φτάσουμε κιόλας.