Την πρώτη ρυθμιστική απόπειρα στον κόσμο για τις ψηφιακές πλατφόρμες, κάνει η Ευρωπαϊκή Ένωση, ψηφίζοντας νομοθεσία με αντικείμενο τις επιχειρηματικές σχέσεις, που αναπτύσσονται εντός της οικονομίας των πλατφορμών. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες προσφέρουν στους επιχειρηματίες τεράστιες ευκαιρίες για πρόσβαση στις αγορές καταναλωτών της Ε.Ε. και έχουν καταστεί απαραίτητες για εκατομμύρια επιχειρήσεις σε τομείς από το online λιανικό εμπόριο, τις επαγγελματικές υπηρεσίες και την ανάπτυξη εφαρμογών έως τις μεταφορές και τη φιλοξενία. Επιπλέον, οι διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης και πλατφόρμες δημιουργούν το μεγαλύτερο μέρος διαδικτυακής κίνησης τόσο για τις μεγάλες όσο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Ωστόσο, συχνά οι επιχειρήσεις, που αναπτύσσουν δραστηριότητα μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες, έρχονται αντιμέτωπες με μια σειρά από αθέμιτες πρακτικές. Πρόκειται για φαινόμενα, όπως η αδιαφανής κατάταξη σε αποτελέσματα αναζήτησης, ενώ ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με οικονομικά απρόσιτους μηχανισμούς επίλυσης διαφορών.
Για παράδειγμα, περίπου το 46% των επιχειρηματικών χρηστών που συμμετείχαν σε μελέτη της Επιτροπής επισήμαναν προβλήματα στις σχέσεις τους με τις πλατφόρμες, με το 21% να αντιμετωπίζει συχνά τέτοιου είδους προβλήματα.
Επιπλέον, το 75 % των εντατικών χρηστών (δηλαδή των χρηστών που παράγουν πάνω από το 50% του κύκλου εργασιών τους μέσω διαδικτυακών πλατφορμών) είναι πολύ πιθανότερο να αντιμετωπίσουν προβλήματα, ενώ μάλιστα το 33% εξ αυτών τα αντιμετωπίζουν συχνά.
Ο κανονισμός καλύπτει τις διαδικτυακές πλατφόρμες διαμεσολάβησης και τις γενικές διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης. Οι διαδικτυακές πλατφόρμες διαμεσολάβησης περιλαμβάνουν αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου τρίτων (Amazon Marketplace, eBay, Fnac Marketplace), καταστήματα εφαρμογών (Google Play, Apple App Store, Microsoft Store), μέσα κοινωνικής δικτύωσης για επιχειρήσεις (σελίδες Facebook, Instagram δημιουργών/καλλιτεχνών) και εργαλεία σύγκρισης τιμών (Skyscanner, Google Shopping).
Δείτε περισσότερα στο sepe.gr